education, childhood, people, homework and school concept - smiling student boy with book writing to notebook at home over mathematical doodles

17 Lap Matematika ikimokykliniame amžiuje. Kodėl tai svarbu?

Dažniausiai tėvai galvoja, jog ankstyvoje vaikystėje nereikėtų vaikų „apsunkinti“ dalykais, kurių šie dar nesupranta – skaitymas, rašymas, skaičiavimas mažąjam dar per anksti…

Vis dėlto, nors patys mažiausieji dar nepajėgūs mokytis patys, skaitydami, dainuodami ar kalbėdami su savo vaikais pagelbstime jiems raštingumo srityje. Tai padeda formuoti žodyną, empatiją, susidomėjimą skaitymu – tokiu būdu tėvai kuria pamatus vaikų raštingumui. Tačiau, situacija su skaičiais šiek tiek komplikuotesnė – kaip padėti vaikui įžengti į matematikos pasaulį?

Stanfordo universiteto profesorė Deborah Stipek teigia, jog matematika yra labai svarbi vaiko smegenų veiklos vystymuisi. Vis dėlto, ankstyvoje vaikystėje tėvai daug labiau susikoncentravę ties raštingumo ugdymu, o matematinių įgūdžių ugdymas dažnai lieka nuošalyje.

2007 metais Stanfordo universitete buvo atliktas tyrimas, atskleidęs, jog matematinės vaiko žinios darželyje turi įtakos jo skaitymo bei skaičiavimo sugebėjimams 3-5 klasėje. Taip pat, daugelis kitų mokslinių tyrimų parodė ankstyvų matematinių žinių svarbą, skaičiavimo ankstyvame amžiuje įtaką vėliasniam kognityvinių įgūdžių formavimuisi. Svarbu suprasti ir tai, jog ankstyvas matematikos mokymasis daro įtaką raštingumui, palengvina skaitymo problemas.

„Visi suprantame, jog būtina išmokti skaityti. Tai svarbu ir matematikoje – svarbu perskaityti uždavinius tam, kad galėtume juos išspręsti. Tačiau ne visi žinome, jog matematika iš tiesų padeda pamatus sklandžiam skaitymui“, – teigia profesorė D. Stipek. „Matematika nulemia skaitymą, tačiau skaitymas nenulemia matematinių įgūdžių. Kol kas, mes nežinome kodėl. Matematikoje vadovaujamės logika, tai daro įtaką vykdomosioms smegenų funkcijoms, taigi padeda mums tobulinti dėmesio koncentraciją“, – kalba profesorė.

Knygų, tinkamų skaityti vaikams – apstu, tad tėvai nesusiduria su problemomis ieškant tinkamos literatūros jų mažiesiems. „Paskaityti knygelę savo vaikui dažniausiai tėvams nekelia jokių sunkumų. Tačiau, kaip spręsti matematines užduotis su trimečiu? Misija atrodo sunkesnė, tačiau, tikrai nėra neįmanoma. Maži vaikai turėtų būti mokomi matematikos kuo žaismingesniais būdais, tėvai turėtų domėtis, ieškoti tinkamų būdų supažindinti vaikus su matematika.“ – teigia profesorė D. Stipek.

Dar vienas svarbus aspektas yra tai, jog dažnai žmonės save klasifikuoja į „gabius matematikai“ ir „negabius matematikai“. Kita Stranfordo universiteto profesorė Carol Dwek nustatė, jog šis išankstinis stereotipų taikymas yra labai žalingas tiek mums patiems, tiek mūsų vaikams – vaikai, kurie galvoja, jog jiems tiesiog „nesiseka matematika“ tobulėja daug lėčiau, negu vaikai galvojantys, jog viskas priklauso nuo jų pačių pastangų. Svarbu tai, jog nuo mažens neteisintume savo vaikų stereotipais, jog „kai kuriems žmonėms tiesiog nesiseka matematika‘.

Nežinote, kaip padėti savo vaikui įžengti į matematikos pasaulį, o gal norite atsikratyti išankstinio nusistatymo, jog „vaikui tiesiog nesiseka matematika“? Užsiregistruokite nemokamai konsultacijai mūsų centre ir mes padėsime jums išspręsti šias problemas. Registracija telefonu +370 (614) 27 246 arba el. paštu brain@braingym.lt

 

 


 

Šaltiniai :

A Stanford professor says we should teach more math in preschool