ADHD: kaip simptomai pasireiškia mokykloje?
Child Painting

08 Lap ADHD: kaip simptomai pasireiškia mokykloje?

Visą spalį pasakojome apie disleksijos skaitymo sutrikimą, o šį mėnesį paskirsime ADHD (liet. aktyvumo ir dėmesio sutrikimas).

Pirmieji sutrikimo simptomai pasireiškia dar ikimokyklinio amžiaus vaikams, tačiau ADHD dažniausiai diagnozuojamas tik pradėjus eiti į mokyklą, kai vaikas neatitinka jo bendraamžiams keliamų reikalavimų. Vaikams, kurie negali nustygti vietoje, pamokų metu sėdi užsisvajoję ar išrėkia atsakymą mokytojui nė nepabaigus užduoti klausimo, dažnai greitai ir atmestinai primetamas aktyvumo ir dėmesio sutrikimas. Tačiau tokį vaikų elgesį gali nulemti ir galybė kitų faktorių. Būtent todėl tiek mokytojams, tiek tėvams yra svarbu išmokti atskirti ADHD simptomus, o prireikus ir kreiptis profesionalios pagalbos.

ADHD simptomai įprastai yra skirstomi į dvi grupes – dėmesio išlaikymo ir motorinio hiperaktyvumo – impulsyvumo. Nors kai kuriais atvejais pastebimi būna tik vienos grupės simptomai, dažniausiai vaikams pasireiškia abiejų grupių simptomų derinys.

Dėmesio išlaikymo simptomai:

  • Mokykloje daro neatidžias klaidas, nepastebi detalių;
  • Lengvai išsiblaško, atitraukia dėmesį;
  • Sunkiai vadovaujasi instrukcijomis;
  • Nesukoncentruoja dėmesio, nors ir kalbama tiesiogiai su juo;
  • Šokinėja nuo vienos minties prie kitos;
  • Dažnai nesugeba užbaigti pradėto darbo;
  • Stengiasi išvengti ar priešinasi užduotims, kurios reikalauja nepertraukiamos protinės veiklos;
  • Dažnai pameta namų darbų užduotis, knygas, drabužius, kuprinę ir pan.;

Motorinio hiperaktyvumo ir impulsyvumo simptomai:

  • Nuolatos muistosi ir negali nusėdėti vienoje vietoje;
  • Bėgioja, laipioja ant neįprastų daiktų;
  • Nesugeba žaisti tyliai;
  • Yra itin nekantrus, negali sulaukti savo eilės;
  • Nuolat bereikalingai skuba bei juda;
  • Perdėtai daug kalba;
  • Lepteli atsakymą, dar prieš pabaigiant užduoti klausimą;
  • Įsiterpia ar kišasi į kitų pokalbius;

 

Nederėtų skubėti diagnozuoti ADHD, pirmiausia neatsižvelgus ir į daugiau aplinkybių. Vertinant vaiko elgesį, svarbu pastebėti, kaip tose pačiose situacijose elgiasi vaiko bendraamžiai, o ne bendraklasiai. Amžius tarp tos pačios klasės moksleivių gali skirtis beveik metais, o tokio amžiaus vaikams metai reiškia itin daug.

Iš pirmo žvilgsnio nedėmesingas vaikas taip pat gali būti blaškomas tokių veiksnių kaip nerimas, nerimą keliančios ar skaudžios situacijos namie ar patyčios mokykloje. Reikėtų nepamiršti, kad neretai vaikai susiduria su nediagnozuotais mokymosi sutrikimais, pavyzdžiui, disleksija. Taigi tai, kas iš pirmo žvilgsnio gali pasirodyti kaip ADHD gali būti tiesiog vaiko nerimas ir bijojimas skaityti.

Sekti vaiko elgesį klasėje svarbu ne tik todėl, kad tai turi įtaką vaiko mokymosi rezultatams – ir galbūt kitų vaikų galimybei susikaupti klasėje – bet ir todėl, kad tai langas į vaiko socialinį bei emocinį vystymąsi. Jei vaikai, kuriems ilgą laiką nesiseka mokykloje, nesulaukia tinkamos pagalbos, labai tikėtina, kad tai prisidės prie žalingų elgesio modelių formavimosi, kuriuos laikui bėgant bus vis sunkiau ir sunkiau pakeisti. Būtent todėl ir yra itin svarbu surasti profesionalų specialistą, kuris galėtų tinkamai įvertinti jūsų vaiko būseną bei nustatyti tikslią diagnozę.

Kitą savaitę tęsime straipsnių apie ADHD seriją. Nepraleiskite sužinoti daugiau!

Ši programa veikia!

Registruokitės nemokamai konsultacijai

Rezervuoti susitikimą