Atgal į mokyklą su Braingym
Rūta
September 19, 2024

Disleksija – kas tai? Mitai ir faktai

Disleksija yra specifinis mokymosi sutrikimas, kuris paveikia žmogaus gebėjimą skaityti, rašyti ir suprasti žodinę informaciją.

Disleksija – kas tai? Mitai ir faktai

Kas yra disleksija?

Disleksija yra specifinis mokymosi sutrikimas, kuris paveikia žmogaus gebėjimą skaityti, rašyti ir suprasti žodinę informaciją. Nors tai yra vienas dažniausiai pasitaikančių mokymosi sutrikimų, disleksija dažnai neteisingai suprantama. Disleksijos sutrikimas nėra susijęs su intelekto lygiu ar motyvacija mokytis. Disleksija paveikia žmogaus smegenų gebėjimą apdoroti kalbinę informaciją, ypač kai reikia susieti garsus su raidėmis ir žodžiais. Šis sutrikimas gali būti pastebimas ankstyvame amžiuje, kai vaikas pradeda mokytis skaityti ir rašyti, ir dažnai lydimas įvairių akademinių iššūkių.

Disleksija – daugiau nei skaitymo sunkumai

Disleksija dažnai klaidingai suprantama kaip paprastas skaitymo sunkumas. Iš tiesų, tai šį  mokymosi sutrikimą reikėtų suprasti plačiau, kadangi disleksija apima ir kognityvinius įgūdžius -  darbinę atmintį, dėmesio koncentraciją. Stiprūs kognityviniai įgūdžiai yra būtini sėkmingam mokymuisi, o disleksija gali paveikti šių įgūdžių lygį. Gana dažnai vaikai su disleksija patiria sunkumus atliekant užduotis, reikalaujančias ilgesnės dėmesio koncentracijos ir gebėjimo tvarkyti bei analizuoti turimą informaciją.

Disleksijos mitai ir faktai

Nors disleksija yra gana plačiai paplitusi, dažnai šis sutrikimas yra suprantamas neteisingai. Dažniausiai pasitaikantys mitai ir klaidingi įsitikinimai apie disleksiją:

Mitas: Disleksija yra reta būklė

Faktas: Disleksija yra vienas dažniausiai pasitaikančių mokymosi sutrikimų. Manoma, kad apie 10-15% visų mokinių turi disleksijos požymių, skiriasi tik šio sutrikimo sunkumo lygis. Disleksija gali paveikti įvairių amžiaus grupių žmones, tačiau ankstyva diagnozė ir tinkamas gydymas gali padėti vaikams geriau valdyti šį sutrikimą ir sėkmingai mokytis.

Mitas: Disleksija reiškia, kad žmogus mato žodžius „atvirkščiai“

Faktas: Vienas iš labiausiai paplitusių mitų apie šį sutrikimą yra tai, kad disleksiją turintys žmonės mato žodžius ir raides „atvirkščiai“. Nors kai kurie žmonės su disleksija gali painioti panašiai atrodančias raides, pavyzdžiui, „b“ ir „d“, tai nėra vienintelis ar pagrindinis disleksijos požymis. Disleksija dažniau pasireiškia sunkumais apdoroti kalbinę informaciją, o ne vien tik vizualinėmis problemomis.

Mitas: Disleksija yra susijusi su žemesniu intelektu

Faktas: Disleksija neturi nieko bendra su intelektiniais gebėjimais. Vaikai su disleksijos sutrikimu dažnai yra labai protingi ir kūrybingi. Daugelis žinomų žmonių, tokių kaip Albertas Einšteinas ar Tomas Edisonas, turėjo disleksijos požymių, tačiau tai nesutrukdė jiems pasiekti itin didelių pasiekimų savo srityse.

Mitas: Disleksija gali būti išgydyta

Faktas: Disleksija yra visą gyvenimą trunkantis sutrikimas, tačiau tai nereiškia, kad negalima pagerinti su tuo susijusių įgūdžių. Ankstyva diagnozė, specialūs mokymo metodai ir nuolatinė pagalba gali žymiai sumažinti disleksijos poveikį ir padėti sėkmingai mokytis bei dirbti.

Kaip disleksija veikia kognityvinius įgūdžius?

Disleksijos sutrikimas turi tiesioginę įtaką tam tikriems kognityviniams įgūdžiams, kurie tiesiogiai įtakoja mokymosi procesą. Tai apima darbinę atmintį, dėmesio koncentraciją ir gebėjimą apdoroti kalbinę informaciją.

Darbinė atmintis. Tai gebėjimas laikyti ir apdoroti informaciją trumpą laiką, kad būtų galima atlikti sudėtingas užduotis. Vaikams su disleksija dažnai sunku išlaikyti informaciją darbinėje atmintyje, ypač tą, kuri susijusi su žodžiais ir skaičiais. Tai gali sukelti problemų sprendžiant matematines užduotis arba atliekant sudėtingesnes užduotis.

Dėmesio koncentracija. Disleksija taip pat gali paveikti vaiko gebėjimą susikaupti, ypač ilgalaikėse veiklose, tokiose kaip skaitymas. Dėl sunkumų suprasti tekstą, vaikai su disleksija dažnai greitai pavargsta ir praranda susidomėjimą atlikti užduotį. Tai gali sukelti didelių iššūkių mokykloje, kur dėmesio sutelkimas yra būtinas norint atlikti užduotis laiku ir efektyviai.

Kaip padėti vaikams su disleksija?

Disleksijos sutrikimas reikalauja individualaus požiūrio į kiekvieną vaiką, siekiant užtikrinti, kad jis gautų reikiamą paramą ir mokymosi priemones. Štai keletas būdų, kaip padėti vaikams su disleksija:

Individualizuotas mokymas: Disleksiją turintys vaikai dažnai reikalauja specialių mokymo metodų, kurie padeda jiems geriau suprasti ir apdoroti informaciją. Mokytojai turėtų naudoti multisensorinius mokymo metodus, kurie įtraukia regos, klausos ir lytėjimo pojūčius.

Technologijų panaudojimas: Technologijos gali tapti itin reikšmingu įrankiu padedant vaikams su disleksija. Specialios programos, skirtos skaityti tekstus garsiai, ar interaktyvios mokymo platformos gali palengvinti mokymosi procesą ir padėti vaikams geriau įsisavinti informaciją.

Nuolatinis palaikymas: Vaikai su disleksija dažnai susiduria su emociniais iššūkiais dėl sunkumų mokykloje. Todėl būtina nuolat emociškai palaikyti, skatinti vaikus nesijausti prastesniais už kitus ir įkvėpti pasitikėjimo savo gebėjimais.

Disleksija yra plačiai paplitęs mokymosi sutrikimas, tačiau vis dar egzistuoja daug mitų ir klaidingų įsitikinimų apie šį mokymosi sutrikimą. Supratimas kas iš tikrųjų yra disleksija, gali padėti sumažinti šiuos klaidingus supratimus ir suteikti reikalingą paramą tiems, kurie su ja susiduria. Disleksija neturi nieko bendra su žmogaus intelektu ar noru mokytis, tačiau gali sukelti reikšmingų sunkumų akademiniame gyvenime.

Ankstyva diagnozė, specializuotas mokymas ir nuolatinis emocinis palaikymas yra raktas į sėkmingą mokymosi patirtį vaikams, turintiems šį sutrikimą. Suprasdami ir pripažindami faktus apie disleksiją, galime sukurti aplinką, kurioje kiekvienas vaikas turėtų galimybę mokytis.

Pasiruošę konsultacijai?

Kognityvinių įgūdžių lavinimo treniruotės - tai geriausia investicija į vaiko ateitį.

Kiti įrašai

Naudinga informacija tėvams, norintiems sužinoti daugiau apie kognityvinių įgūdžių lavinimą
Click
Kraunama...