Žinoma, daugiausiai streso patiria būsimų pirmokų tėvai, tačiau ir vyresnių klasių moksleiviams svarbi pagalba, norint užtikrinti, kad naujais mokslo metais mokykla bei pamokos teiktų džiaugsmą ir naudą, o tinkamas pasiruošimas artėjantiems mokslo metams gali turėti įtakos ne tik vaiko ir tėvų psichologinei būsenai, bet ir mokymosi rezultatams.
Jau liepos pradžioje didieji prekybos centrai pirmose gretose išrikiuoja mokyklinius reikmenis, kuprines, kanceliarines prekes, sąsiuvinius. Žinoma, mokyklines prekes išties verta įsigyti iš anksto, nelaukiant paskutinės minutės – taip vaikas turės laiko priprasti prie naujų daiktų ir apsiprasti su mintimi apie artėjančias pamokas, mokyklos rutiną.
Taip pat, pirmokui ar pradedančiam eiti į naują mokyklą vaikui labai svarbus apsilankymas naujose patalpose. Išsiaiškinus ir žinant, kur yra valgykla, rūbinė, sporto salė, klasės, tualetas, naujus mokslo metus bus galima pradėti ramiau.
Taip pat, nors ir labai norisi pasimėgauti paskutinėmis vasaros atostogų dienomis, grįžimas į įprastą dienos ritmą, laiko planavimas turėtų prasidėti ne su pirmąja naujų mokslo metų diena, o kur kas anksčiau. Laiku atsikelti, kaip ir laiku nueiti miegoti, tuo pačiu metu valgyti pusryčius, pietus ir vakarienę, po truputį pratintis prie būsimos rutinos – tai svarbūs įgūdžiai, norint išvengti papildomo streso po rugsėjo 1-osios.
Dažnai tikėdamiesi kuo geriau paruošti vaiką, ypač pirmoką, tėvai prieš pirmąją klasę puola intensyviai mokyti vaiką skaityti ar skaičiuoti. „Žinoma, skaitymas, rašymas, skaičiavimas – labai svarbu, tačiau naudingiausia būtų duoti vaikui įrankius, padėsiančius jam pačiam ateityje efektyviai mokytis, tai yra, lavinti jo kognityvinius įgūdžius,“ – sako „Braingym“ mokymų ir kokybės vadovė Justina Inkrataitė. Pasak specialistės, būtent gebėjimas išlaikyti dėmesį, ilgalaikė ir trumpalaikė atmintis, logikos bei sprendimų gebėjimai, vaizdinės ir girdimosios informacijos apdorojimas, yra ypatingai svarbūs, norint efektyviai mokytis.
„Didžiausią stresą mokykloje vaikai patiria, kai jiems kažkas nesiseka, jie atsilieka nuo kitų vienoje ar kitoje srityje, pavyzdžiui, sunkiau sekasi rašyti ar įsiminti užsienio kalbos žodžius, taip po truputį dingsta motyvacija mokytis net ir tuos dalykus, kurie sekėsi gerai. Galiausiai apskritai nebesinori eiti į mokyklą,“ – sako specialistė.
Ne tik pirmokams, bet ir vyresnių klasių moksleiviams mokymosi procesą galima gerokai palengvinti, lavinant jų kognityvinius įgūdžius. „Pedagogai pastebi, kad po vasaros atostogų mokiniai grįžta išsiblaškę, ilgiau užtrunka, kol vėl „prisimena“ kaip mokytis, kaip išlaikyti dėmesį, nepaisant išorinių dirgiklių, todėl mokymosi procesas kurį laiką būna neefektyvus,“ – sako „Braingym“ specialistė. Tačiau tinkamai pasiruošus dar prieš mokslo metus, galima adaptacinį periodą gerokai sušvelninti, tuo pačiu pagerinant vaiko gebėjimus.
„Kognityvinių įgūdžių lavinimo treniruočių metu treneris dirba individualiai su kiekvienu vaiku – nustatęs, kurie kognityviniai įgūdžiai yra silpnesni, menkiau išlavinti, būtent jiems skiria daugiausiai dėmesio,“ – pasakoja „Braingym” centrų Lietuvoje įkūrėja ir direktorė Ingrida Klassen. Vieniems būna sunkiau susikaupti, kitiems – suprasti ir įsisavinti girdimąją ar vaizdinę informaciją, tretiems sunku įsiminti, ką sako mokytojas, todėl treneriai su kiekvienu vaiku dirba atskirai, parenka skirtingas užduotis. Pasak „Braingym“ centrų įkūrėjos Lietuvoje, kai sakoma, jog vaikui mokykloje nesiseka vienas ar kitas dalykas, tai reiškia ne kažkokį specifinį negebėjimą mokytis chemijos ar anglų kalbos, o tiesiog silpniau išvystytus vienus ar kitus kognityvinius įgūdžius, reikalingus sėkmingam mokymuisi.
„Mūsų centrai veikia Vilniuje, Kaune ir Klaipėdoje, juose tiek su vaikais, tiek su suaugusiais dirbame pagal visame pasaulyje populiarią „BrainRx“ metodiką, skirtą maksimaliai sustiprinti kiekvieno protinius gebėjimus,“ – sako specialistė. Prieš pradedant naujus mokslo metus rekomenduotina ne tik pasirūpinti kanceliarinėmis priemonėmis ar naujais rūbais, bet ir tuo, kad vaikui mokykloje būtų lengviau mokytis, jis būtų imlesnis, dėmesingesnis, labiau susikaupęs, lengviau įsimintų informaciją, gebėtų logiškai mąstyti.
Specialistai teigia, kad intelektinius gebėjimus galima lavinti visą gyvenimą, todėl kognityvinių įgūdžių lavinimo treniruotės, žinoma, reikalingos ne tik pradedant pirmąją klasę. Bet kurio amžiaus vaikui tai gali būti trūkstamas elementas, dėl kurio stygiaus nepavyksta pasiekti norimų mokymosi rezultatų. „Kai vaiko kognityviniai įgūdžiai išlavinti, mokytis jam būna kur kas lengviau ir smagiau, tuomet ir mokykla nekelia nereikalingo streso, į ją einama su džiaugsmu,“ – tvirtina specialistė.